Dagsorden NPS bestyrelsesmøde 16.12.2019 kl. (17.00 – til spisning) 17.30 – 19.30
Sted: Personaleværelset på Nørrebro Park Skole.
B = beslutning O = orientering D = drøftelse
Mødet blev indledt med en fremlæggelse fra elever i 8. klasse, som i efteråret 2019 har været på besøg på en privatskole i London i en uge. Eleverne fortalte om de meget store forskelle, som de oplevede mellem en engelsk privatskole og en dansk folkeskole. De oplevede en utrolig styret hverdag, hvor eleverne stort set ingen indflydelse havde på egen hverdag, og hvor disciplin var et nøgleord i hele skolen.
De oplevede, at de engelske elever blev misundelige, når de danske elever fortalte om deres forhold til lærerne og den "løsere" hverdag. Omvendt var de danske elever glade for den ro og forudsigelighed, der var i den engelske skole.
Bestyrelsen var begejstret for fremlæggelsen og spurgte nysgerrig ind til elevernes oplevelse.
Punkter + tid |
Motivering |
Referat |
Til stede |
|
Forældre: Thor Svendsen (4.a, 6.b), formand Kristine Groth Kirkensgaard (8.c) Maria Jahns Skaaning (5.c, 0.b) Malina Terkelsen (3.z) Gitte Elisabeth Johansen (0.c) Elevråd: Lars Andersen Wick, 9.a, Personale: Claus Jakobsen, lærerrepr. Marie Kaas-Larsen, lærerrepr. Ledelse: Henrik Wilhelmsen, sekretær Lene Therkelsen, referent |
|
Valg af referent Valg af dirigent
Evt. bemærkninger til sidste referat |
Lene Therkelsen Thor Svendsen
Ingen |
Elevpauser (17.35) (D) |
Hvordan fungerer gårdvagtsordningen?
Hvordan er skolens værdier oversat til eleverne ift. adfærd i skolegården?
Erfaringer med legegrupper i klasserne og legepatrulje? |
Marie redegør for ordningen. 0.klasserne er sammen med børnene i alle pauser i begyndelse af skoleåret. Lærerne er fordelt i gården, så vidt det er muligt er der altid en eller to lærere fra hvert team i gården/loungen. 6.årgang har basketball-banen. Der er en fast pædagogmedhjælper i gården hver dag fra 10-12, hvis der er børn der har brug for et pusterum i gården. I spisepausen laver han særlige initiativer til 0.årgang. Vi planlægger at sætte gang i et samarbejde med fritidshjemmet, hvor pædagogerne igangsætter aktiviteter for børn. Vi er gået i gang med et samarbejde med idrætsprojektet for at få skabt noget kvalitet i pauserne. Generelt er vi meget optaget af at få skabt mere kvalitet i elevpauserne. Vi drøftede reglerne for leg i elevpauserne – for indeværende er der ikke behov for justeringer. |
|
Inddrages eleverne systematisk?
Hvad er forventningerne til teams og afdelingsledere ift. observation og feedback på undervisning?
Evalueres der op i mod fælles mål? |
Det er en generel oplevelse, at der på skolen bliver evalueret med eleverne efter timerne og forløb. Det er et område, som vi er meget opmærksomme på – evalueringen optræder også som en del af elevsamtalerne. Der er en kultur på skolen i forhold til at opsøge feedback på egen praksis, men der er ingen systematik omkring det. Skolebestyrelsen opfordrer til at feedback og evaluering af undervisningen bliver en fast del af elevsamtalerne.
|
|
Forslag til steder, der skal drøftes udsendes på forhånd |
Thor indfletter de foreslåede ændringer og punktet tages op igen på næste møde. |
|
Nye retningslinjer for registrering og håndtering af elevfravær. |
Henrik redegør for de nye retningslinjer for registrering af elevfravær i henhold til den nye lov om elevfravær og mulighed for at trække forældre i børnebidrag hvis børnene har mere end 15% ulovligt fravær. Vi afventer en udmelding fra forvaltningen i januar og tager derefter beslutning om hvordan skolebestyrelsen reagerer på det nye regelsæt. Skolebestyrelsen er umiddelbart imod en rigid tolkning af lovteksten. |
|
Status på arbejdet, herunder planlægning af kontaktforældremøde. |
Intet nyt. Der aftales et mødetidspunkt inden næste møde. |
|
Foreløbig planlægning |
|
|
Kommunens forslag vedhæftet. Vi kan som alternativ beslutte, at børnene skal i skole mandag den 21. december og så til gengæld give dem fri onsdag den 12. maj = Eid, samt dagen inden kr. himmelfart. |
12/5 er en del af prøveperioden, det kan derfor ikke lade sig gøre. Vi vedtager derfor Københavns Kommunes forslag til ferieplan. |
|
Hvad fungerer? Hvad skal vi følge op på? |
Vi skal som skole blive bedre til at sende beskeder enkeltvis til forældre, så man ikke skaber unødigt mange beskeder til forældregruppen. Vi arbejder fortsat med at optimere brugen af ugeplaner i Meebook. Punktet er fortsat en del af dagsordenen til kommende skolebestyrelsesmøder. |
|
|
Ingen meddelelser. |
|
|
Ingen meddelelser. |
|
|
Vi har haft virksomhedspraktikant på kontoret, der har arbejdet med data indsamling og bearbejdning som vi kan brug i forbindelse med skolelederuddannelsen. Vi har 3 lærere, der skal på orlov hen over foråret. Der er planlagt vikarer, som vi er trygge ved i stillingerne. |
|
|
Ingen meddelelser |
|
|
Julefrokosten afholdes i januar. |
|
Udkast eftersendes |
|
|
(Elevrepræsentanter deltager ikke, der skrives ikke referat) |
|