Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Hjemmearbejde og faglig fordybelse

Principper for faglig fordybelse og hjemmearbejde på Nørrebro Park Skole

Definitioner

Ved hjemmearbejde forstås alt supplerende skolearbejde der foregår uden for skoletid.

Faglig fordybelse er den tid, som foregår på skolen - som er skemalagt og ligger ud over de andre skemalagte fag.

Formål

Faglig fordybelse og hjemmearbejde skal supplere undervisningen, og det tilrettelægges som en integreret del af undervisningen ud fra elevernes behov og niveau. Dermed understøttes den af varierende og differentierede læringsformer, som hjælper og udfordrer alle elever på deres respektive og forskellige faglige niveauer.

Hjemmearbejde og faglig fordybelse har som formål at fremme elevernes selvstændighed i forhold til deres egne læreprocesser. Det kan strække sig fra lektiehjælp i de små klasser til, at de i de større klasser selv søger hjælp og løsninger uden voksenhjælp, og selv planlægger deres faglige fordybelse.

Faglig fordybelse skal forestås af en kvalificeret voksen. Hermed menes en person, der kan yde hjælp til selvhjælp for at fremme formålet om at eleverne udvikler selvstændighed og får indsigt i egne læreprocesser. Den er en del af den samlede ressourcetid, som er lagt ud til årgangene.

Mål for faglig fordybelse:

Målet er at eleverne får støtte til at arbejde med det faglige stof fra undervisningen. Derudover skal eleverne have mulighed for at fordybe sig i det daglige stof og for at øve og træne deres færdigheder. Hjælp til faglig fordybelse skal gives og differentieres på en måde, så alle elever hjælpes og udfordres på deres respektive og forskellige faglige niveauer.

Mål for hjemmearbejde:

  • Der gives så lidt hjemmearbejde som muligt.
  • Det tilstræbes, at elever på alle klassetrin læser 20 minutter om dagen derhjemme (det beskrives, hvad det kan indebære – skrives ind i læseguiden).
  • Som udgangspunkt gives der ikke hjemmearbejde for i indskolingen, men det kan dog ske efter aftale mellem lærere og forældre til eleven.
  • Det tilstræbes at hjemmearbejdet tilrettelægges sådan at det er muligt for eleven selv at lave opgaven uden hjælp fra forældre.
  • Forventninger til hjemmearbejde på de enkelte årgange, formidles til elever og forældrene på intra.
  • I de ældre klasser må det forventes, at eleverne ind imellem skal læse en roman eller færdiggøre en skriftlig opgave derhjemme.

 

Vedtaget i skolebestyrelsen 19. januar 2016