Princip for dannelse gennem elevinddragelse på Nørrebro Park Skole og KKFO.
På Nørrebro Park Skole har vi fokus på, at vores elevers dannelse, trivsel og læring sker bedst ved elev inddragelse og ved indflydelse på både det faglige og det sociale.
Forskning viser at: Et godt undervisningsmiljø hænger sammen med højere engagement og deltagelse fra eleverne. Det understøtter elevernes udvikling til at blive engagererede medborgere.
Med princippet ønsker vi at leve op til Folkeskoleloven, med særligt hensyn til kap 1 § 1 stk. 3 hvor det lyder: Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati”.
Skolen har til opgave at sikre:
-
at skolens ledelse og de undervisningsansvarlige har et særligt ansvar for at elevinddragelse og indflydelse finder sted på alle årgangsteams.
-
at der sker en koordinering af forældrebestyrelsens møder og elevrådsmøder, så eleverne kan forholde sig til og komme med input til bestyrelsesmøderne.
-
afholdelse af ” klassens time ”, hvor elever og undervisere får tid til at drøfte også ikke elevrådsrelevante men klasserelevante problemstillinger sammen.
-
at forældre inddrages i denne kultur omkring elevinddragelse og medindflydelse. Øget trivsel er et fast punkt på forældremøder og skolebestyrelsens møder med kontaktforældre.
Vi ønsker hermed at tilslutte os Børne- og Ungdomsudvalgets (BUU) konklusioner ved mødet primo 2022, hvor Fagligt Center fremlagde rapporten: Elevernes stemme - kvalitet i undervisningen ifølge københavnske elever. Mødet og rapportens konklusioner indeholder blandt mere:
De fleste trives i skolen, men eleverne ønsker mere inddragelse. BUU har bl.a. på baggrund af anbefalinger fra Ungeråd KBH og elevorganisationerne besluttet, at alle skoler skal arbejde systematisk med resultaterne i den nationale trivselsmåling, styrke elevinddragelsen via elevråd, elevrådskontaktlæreren og i den almindelige undervisning og have mere fokus på feedback og mindre på karakterer.
Godkendt ved skolebestyrelsen 9. december 2022