Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Princip for balanceret skærmbrug på Nørrebro Park Skole og KKFO

Princip for balanceret skærmbrug på Nørrebro Park Skole og KKFO. 

Vi ønsker at Nørrebro Park Skole og KKFO er mobilfri. 

Mobilfri skole og fritid betyder, at mobiltelefoner er gemt væk i undervisningen, frikvarteret og KKFO’en. Mobilen kan tages frem, hvis læreren eller pædagogen vurderer, at mobilen er relevant og har et klart pædagogisk formål. Mobilfri skole og fritid omfatter også øvrige digitale enheder som smartwatches, trådløse in-ear høretelefoner mv. 

Princip: Mobiltelefoner og smartwatches spiller en stor rolle i hverdagen for både børn og unge, forældre og personale. Skolebestyrelsen ønsker at fastsætte klare rammer for medbringelse og brug af mobiltelefoner og smartwatches i skole- og KKFO-tid blandt børn og unge på Nørrebro Park Skole og KKFO. 

Målene er, at: 

  • sikre at mobiltelefoner og smartwatches ikke forstyrrer skolens og KKFO’ens hverdag og derved forringer undervisnings- og aktivitetsmiljøet, samtidig med at mobiltelefoner og smartwatches stadig kan inddrages i undervisningen 

  • beskytte skolens og KKFO’ens børn og unge mod upassende indhold fra digitale platforme 

  • fremme skolens og KKFO’ens børn og unges fysiske fællesskab i pauserne. 

Retningslinjer: 

  1. Mobilfri skole: 

  1. Hvis man som forældre skal have kontakt til sit barn i skoletiden, kan der ringes til skolens kontor på 8256 3399 

  1. Hvis man som forældre skal have kontakt til sit barn i KKFO-tiden, kan der ringes til KKFO’ens telefon på 3366 3434 

  1. Ansvar: 

  1. Hvis mobiltelefoner og/eller smartwatches medbringes i skole/KKFO vil det altid være på elevens/forældrenes eget ansvar i forhold til tyveri og skader 

  1. Opbevaring: 

  1. Hvis mobiltelefon og/eller smartwatches medbringes i skole og/eller KKFO, skal den/de forblive i tasken eller i opbevaringsskabet i skole- og KKFO-tiden 

  1. Mobiltelefon og smartwatch kan i både skoletiden og i KKFO-tiden afleveres til læreren eller pædagogen og opbevares i aflåst skab. Opbevaring i aflåst skab vil altid være på elevens/barnets/forældrenes eget ansvar i forhold til tyveri og skader 

  1. Ved brud på retningslinjer: 

  1. Ved et brud på retningslinjerne, kan en lærer/pædagog vurdere det nødvendigt at kontakte forældre, så skole/KKFO i samarbejde med forældre kan sikre at retningslinjerne fremadrettet overholdes 

  1. Ved gentagende brud på retningslinjer: 

  1. Ved gentagende brud på retningslinjerne, vil en leder invitere til et møde, hvor skole/KKFO i samarbejde med forældre kan udarbejde individuelle tiltag for at sikre at retningslinjerne fremadrettet overholdes. Her kan et forbud mod at medbringe mobiltelefon og smartwatch være en konsekvens 

  1. Mobiltelefoner og smartwatches kan inddrages ved gentagende overtrædelser. I den forbindelse vil den blive lagt på skolens kontor og kan efterfølgende blive hentet af elev og forældre.  

  1. Forældremøder: 

  1. På skoleårets første forældremøde oplyses der om princip for balanceret skærmbrug på Nørrebro Park Skole og KKFO 

  1. På skoleårets første forældremøde, opfordrer skolebestyrelsen til en drøftelse af balanceret skærmbrug i hjemmet 

Indskoling (0.-3. klasse) og KKFO 

  • Mobilfri skole og KKFO: Elever anvender ikke mobiltelefoner i skoletiden og skolen sørger for sikre opbevaringsmuligheder. Forældrene er rollemodeller og lægger så vidt muligt mobilen væk, når de er på skolen. 

  • Begrænset skærmbrug: Skærmbrug i indskolingen skal begrænses til aktiviteter, hvor det er pædagogisk relevant. Fokus er på analog læring og fysisk aktivitet. 

  • Forældresamarbejde: Forældre inddrages i dialogen om skærmbrug og skærmfri perioder for at fremme sunde skærmvaner i hjemmet. 

  • Billeder/videoer i skole og KKFO: Vær opmærksom på kun at tage billeder/videoer af børnene i begrænset omfang, fx ved særlige lejligheder og med henblik på at styrke fællesskabet. Spørg altid børnene om lov før der tages billeder af dem. Undlad eller begræns delingen af billeder/videoer. 

  • Filmvisning i skole og KKFO: Der bør kun vises film på større skærme og som en fælles aktivitet ved særlige lejligheder 

  • KKFO: Gaming, der tilbydes i KKFO, skal være en tidsbegrænset, voksenstyret aktivitet, hvor fællesskab og digital dannelse prioriteres. Det gælder hvilke spil der passer til aldersgruppen, hvor lang tid der spilles og det sociale fællesskab, dvs., hvem der spiller sammen. 

  • Digitale hjælpemidler til elever med særlige behov: Elever med funktionsnedsættelser eller andre særlige behov skal fortsat have adgang til digitale hjælpemidler, der sikrer lige muligheder for læring og udvikling. 

  • Frikvarter: Frikvarter og pauser er skærm- og mobilfri. 

 

Mellemtrin (4.-6. klasse) 

  • Balanceret brug af skærme: Digitale enheder anvendes i undervisningen, når det er didaktisk hensigtsmæssigt. Der er fokus på at skabe balance mellem analoge og digitale læringsmidler- og aktiviteter. 

  • Computere i undervisningen: Computere er lukkede ved undervisningens start og afslutning. 

  • Gruppearbejde og skærme: I gruppearbejde opfordres eleverne til at anvende maksimalt én skærm per gruppe for at fremme samarbejde og mindske distraktioner. 

  • Gør god digital kommunikation til en del af undervisningen og trivselsarbejdet: Ved at tematisere ansigtsløs kommunikation, lave aftaler om kommunikationsformen i klassechats osv. støttes eleverne i at forholde sig kritisk til online kommunikation og sprogbrug. 

  • Lav konkrete tiltag for at styrke den digitale trivsel med udgangspunkt i antimobbestrategien: Samarbejde med elever og forældre om at indføre konkrete tiltag, som sikrer, at den digitale trivsel bliver en del af skolens trivselsarbejdet. 

  • Digitale hjælpemidler til elever med særlige behov: Elever med funktionsnedsættelser eller andre særlige behov skal fortsat have adgang til digitale hjælpemidler, der sikrer lige muligheder for læring og udvikling. 

  • Billeder/videoer: Vær opmærksom på kun at tage billeder/videoer af børnene i begrænset omfang, fx ved særlige lejligheder og med henblik på at styrke fællesskabet. Spørg altid børnene om lov, før der tages billeder af dem. Undlad eller begræns delingen af billeder/videoer. 

  • Filmvisning: Der bør kun vises film på større skærme og som en fælles aktivitet ved særlige lejligheder. 

  • Forældresamarbejde: Forældre inddrages i dialogen om skærmbrug og skærmfri perioder for at fremme sunde skærmvaner i hjemmet. 

  • Frikvarter: Frikvarter og pauser er skærm- og mobilfri. 

 

Udskoling (7.-9. klasse) 

  • Reflekteret skærmbrug: Udskolingselever forventes at bruge skærme med øget bevidsthed om deres rolle som et læringsredskab. Digitale enheder bruges kun, når det pædagogisk understøtter læringsmålene. 

  • Computere i undervisningen: Computere er lukkede ved undervisningens start og afslutning. 

  • Gruppearbejde og skærme: I gruppearbejde opfordres eleverne til at anvende maksimalt én skærm per gruppe for at fremme samarbejde og mindske distraktioner. 

  • Lav konkrete tiltag for at styrke den digitale trivsel med udgangspunkt i antimobbestrategien: Samarbejde med elever og forældre om at indføre konkrete tiltag, som sikrer, at den digitale trivsel bliver en del af skolens trivselsarbejdet. 

  • Digital dannelse: Eleverne arbejder aktivt med digital dannelse, herunder reflekterer de over deres egen skærmbrug og dens indvirkning på søvn, trivsel og læring. 

  • Digitale hjælpemidler til elever med særlige behov: Elever med funktionsnedsættelser eller andre særlige behov skal fortsat have adgang til digitale hjælpemidler, der sikrer lige muligheder for læring og udvikling. 

  • Billeder/videoer: Vær opmærksom på kun at tage billeder/videoer af børnene i begrænset omfang, fx ved særlige lejligheder og med henblik på at styrke fællesskabet. Spørg altid børnene om lov, før der tages billeder af dem. Undlad eller begræns delingen af billeder/videoer. 

  • Filmvisning: Der bør kun vises film på større skærme og som en fælles aktivitet ved særlige lejligheder 

  • Forældresamarbejde: Forældre inddrages i dialogen om skærmbrug og skærmfri perioder for at fremme sunde skærmvaner i hjemmet. 

  • Frikvarter: Frikvarter og pauser på skolens områder er skærm- og mobilfri 

 

Godkendt på skolebestyrelsesmøde onsdag d. 18. juni 2025 

  • evalueres skolebestyrelsesmøde januar 2026