Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Værdigrundlag for KKFO’en

Værdigrundlag

På KKFO´en ved Nørrebro Park Skole arbejder vi ud fra et ressourceorienteret børnesyn. Vores forståelse af børn er, at vi tænker helhedsorienteret og inddrager alle faktorer omkring barnet. Vi mener, at alle børn har styrker og det er vores opgave at hjælpe dem med at opdage deres egne styrker og kompetencer. Vi mener at gode børnefællesskaber og venskaber er essentielt for den gode fritidspædagogik og det gode børneliv. 

I KKFO´en er der unikke muligheder for at understøtte fællesskaber på tværs af køn, kulturer, interesser og aldre. 

Det er personalets ansvar at se på og justere rammevilkårene, så alle børn inkluderes og har mulighed for trivsel og læring, da vi er af den overbevisning, at børn gør deres bedste og samarbejder, ud fra de forudsætninger de har. Igennem mestring af kompetencer, fordybelse og en anerkendende tilgang hjælper vi med at opbygge barnets selvværd. Vi vægter legen og det respektfulde samspil imellem børnene højt og arbejder med aktiviteter og værksteder, der giver mulighed for at styrke nye såvel som eksisterende fællesskaber og venskaber. Vi mener at gensidig respekt, empati, tryghed og tydelige rammer er en forudsætning for det gode børneliv og barnets trivsel og udvikling. Det er personalets ansvar at være gode rollemodeller og guide børnene i de svære situationer der opstår i dagligdagen, uanset barnets forudsætninger. 

Vi vægter, at børnene har en stor oplevelse af selvbestemmelse i dagligdagen og vi er derfor optagede af børnenes stemmer og meninger. Vi arbejder med frihed under ansvar og med udgangspunkt i barnets alder og deres nærmeste udviklingszone, guider vi dem løbende til at vælge forskellige aktiviteter og værksteder. Vi har oprettet et børneråd, hvor de valgte børnerepræsentanter (nogle fra hver årgang) har mulighed for at drøfte dagligdagen på KKFO´en herunder madplan, indkøb, værksteder og aktiviteter. Derudover har vi ugentlige klassemøder, hvor børnene får mulighed for at drøfte forskellige emner, samt hvad der fylder hos den enkelte/klassen, med deres primærpædagog. Vi prioriterer en årlig børnemiljøvurdering, hvor alle børn svarer på en række spørgsmål som omhandler KKFO´en herunder venskab, aktiviteter, værksteder og relationer til de voksne. Disse besvarelser bliver efterfølgende gennemarbejdet og inddraget i den pædagogiske praksis.ærdigrundlag: På KKFO´en ved Nørrebro Park Skole arbejder vi ud fra et ressourceorienteret børnesyn. Vores forståelse af børn er, at vi tænker helhedsorienteret og inddrager alle faktorer omkring barnet. Vi mener, at alle børn har styrker og det er vores opgave at hjælpe dem med at opdage deres egne styrker og kompetencer. Vi mener at gode børnefællesskaber og venskaber er essentielt for den gode fritidspædagogik og det gode børneliv. I KKFO´en er der unikke muligheder for at understøtte fællesskaber på tværs af køn, kulturer, interesser og aldre. 

Det er personalets ansvar at se på og justere rammevilkårene, så alle børn inkluderes og har mulighed for trivsel og læring, da vi er af den overbevisning, at børn gør deres bedste og samarbejder, ud fra de forudsætninger de har. Igennem mestring af kompetencer, fordybelse og en anerkendende tilgang hjælper vi med at opbygge barnets selvværd. Vi vægter legen og det respektfulde samspil imellem børnene højt og arbejder med aktiviteter og værksteder, der giver mulighed for at styrke nye såvel som eksisterende fællesskaber og venskaber. Vi mener at gensidig respekt, empati, tryghed og tydelige rammer er en forudsætning for det gode børneliv og barnets trivsel og udvikling. Det er personalets ansvar at være gode rollemodeller og guide børnene i de svære situationer der opstår i dagligdagen, uanset barnets forudsætninger. 

Vi vægter, at børnene har en stor oplevelse af selvbestemmelse i dagligdagen og vi er derfor optagede af børnenes stemmer og meninger. Vi arbejder med frihed under ansvar og med udgangspunkt i barnets alder og deres nærmeste udviklingszone, guider vi dem løbende til at vælge forskellige aktiviteter og værksteder. Vi har oprettet et børneråd, hvor de valgte børnerepræsentanter (nogle fra hver årgang) har mulighed for at drøfte dagligdagen på KKFO´en herunder madplan, indkøb, værksteder og aktiviteter. Derudover har vi ugentlige klassemøder, hvor børnene får mulighed for at drøfte forskellige emner, samt hvad der fylder hos den enkelte/klassen, med deres primærpædagog. Vi prioriterer en årlig børnemiljøvurdering, hvor alle børn svarer på en række spørgsmål som omhandler KKFO´en herunder venskab, aktiviteter, værksteder og relationer til de voksne. Disse besvarelser bliver efterfølgende gennemarbejdet og inddraget i den pædagogiske praksis.ærdigrundlag: På KKFO´en ved Nørrebro Park Skole arbejder vi ud fra et ressourceorienteret børnesyn. Vores forståelse af børn er, at vi tænker helhedsorienteret og inddrager alle faktorer omkring barnet. Vi mener, at alle børn har styrker og det er vores opgave at hjælpe dem med at opdage deres egne styrker og kompetencer. Vi mener at gode børnefællesskaber og venskaber er essentielt for den gode fritidspædagogik og det gode børneliv. I KKFO´en er der unikke muligheder for at understøtte fællesskaber på tværs af køn, kulturer, interesser og aldre. 

Det er personalets ansvar at se på og justere rammevilkårene, så alle børn inkluderes og har mulighed for trivsel og læring, da vi er af den overbevisning, at børn gør deres bedste og samarbejder, ud fra de forudsætninger de har. Igennem mestring af kompetencer, fordybelse og en anerkendende tilgang hjælper vi med at opbygge barnets selvværd. 

Vi vægter legen og det respektfulde samspil imellem børnene højt og arbejder med aktiviteter og værksteder, der giver mulighed for at styrke nye såvel som eksisterende fællesskaber og venskaber. Vi mener at gensidig respekt, empati, tryghed og tydelige rammer er en forudsætning for det gode børneliv og barnets trivsel og udvikling. Det er personalets ansvar at være gode rollemodeller og guide børnene i de svære situationer der opstår i dagligdagen, uanset barnets forudsætninger. Vi vægter, at børnene har en stor oplevelse af selvbestemmelse i dagligdagen og vi er derfor optagede af børnenes stemmer og meninger. Vi arbejder med frihed under ansvar og med udgangspunkt i barnets alder og deres nærmeste udviklingszone, guider vi dem løbende til at vælge forskellige aktiviteter og værksteder. Vi har oprettet et børneråd, hvor de valgte børnerepræsentanter (nogle fra hver årgang) har mulighed for at drøfte dagligdagen på KKFO´en herunder madplan, indkøb, værksteder og aktiviteter. Derudover har vi ugentlige klassemøder, hvor børnene får mulighed for at drøfte forskellige emner, samt hvad der fylder hos den enkelte/klassen, med deres primærpædagog. 

Vi prioriterer en årlig børnemiljøvurdering, hvor alle børn svarer på en række spørgsmål som omhandler KKFO´en herunder venskab, aktiviteter, værksteder og relationer til de voksne. Disse besvarelser bliver efterfølgende gennemarbejdet og inddraget i den pædagogiske praksis.