Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Klassesammenlægninger

Procedure ved klassesammenlægninger og klassedannelser på Nørrebro Park Skole og KKFO 

Ledelsen følger elevtallet på årgangene nøje. Når en årgang er for lille til at opretholde det aktuelle antal spor, drøftes det i ledelsen og skolebestyrelsen med inddragelse af kontaktforældrene. Vejledende grænse for sammenlægninger er: 

  • For to spor er det 26 elever på årgang 0-2 og 28 elever på årgang 3-9 
  • For tre spor er det 52 elever på årgang 0-2 og 56 elever på årgang 3-9 
  • For fire spor er det 78 elever på årgang 0-2 og 84 elever på årgang 3-9 

Når beslutningen om en klassesammenlægning er truffet, informeres forældrene på årgangen ved en skriftlig meddelelse. I meddelelsen indkaldes til et informationsmøde 1-2 uger efter, hvor ledelsen fremlægger en plan for sammenlægningen. 

I planen indgår: 

  • Et ”tænketankmøde”, hvor forældre på årgangen inviteres til at dele bekymringer og gode ideer. Der følges op med ekstra møder, i det omfang der er brug for det. Til mødet kan inviteres forældre fra årgange, der allerede har oplevet en sammenlægning, så de kan bidrage med deres erfaringer.  
  • En proces igangsættes, hvor årgangsteamet: 
  • Involverer elevernes perspektiv gennem samtaler og trivselsværktøjet klassetrivsel.dk  
  • Deler børnene i skiftende grupper, så de kan opleve samarbejde med flere klassekammerater. Formålet er, at eleverne lærer hinanden og lærerne bedre at kende på tværs af klasserne, og at lærerne kan se børnene i forskellige grupperinger i forskellige rammer. 
  • Det kan være en fordel at gøre perioden så intensiv som muligt, så de nye klasser kan blive meldt ud så hurtigt som muligt.  
  • Ledelsen melder de nye klasser ud til forældre og elever. Udmeldingen om de nye klasser må ikke ske på en fredag. Eleverne skal have tid til at tale med lærere, hvis de er kede af eller usikre på deres nye klasse.  
  • Opfølgning på de nye klasser. Der evalueres og rykkes evt. på den baggrund rundt på elever. Det er lærerne på årgangen, der tager initiativ til at rykke eleverne. Forældre kontakter lærerne, hvis de oplever, at deres barn ikke trives i den nye klasse. Vi opfordrer forældre til at vente nogle uger med at henvende sig, da de allerfleste elever falder til i de nye klasser i løbet af 2-3 uger.  
  • Skolen iværksætter en skriftlig evaluering af forløbet. Evalueringerne bruges til at kvalificere eventuelle kommende sammenlægninger.  

Klassedannelse i 0. klasse 

Målet med klassedannelserne til 0. klasse er at få dannet børnehaveklasser, som fagligt og socialt er homogene og velfungerende. Klassedannelserne sker ud fra principper om jævn fordeling af, faglighed, sproglige kompetencer, sociale kompetencer, etnicitet og børn med udfordringer. 

Når børnene starter på KKFO i maj, starter de i en gruppe, som er dannet i et samarbejde mellem skolen og KKFO’en. Hvis det skønnes at barnet med fordel kan skifte gruppe i tiden fra maj og frem til sommerferien, vil forældrene blive inddraget i processen.  

Når børnene ved skolestart efter sommerferien starter i 0. klasse, vil der være kendte pædagoger fra KKFO’en med i undervisningen. Det giver børnene tryghed og det giver børnehaveklasselederne og pædagogerne lejlighed til at skabe de bedste rammer for børnenes skolestart. De første måneder i skolen bruges til at skabe tryghed i klassen, så alle hurtigt lærer hinanden at kende. 

Godkendt på skolebestyrelsesmøde 23. november 2022