Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Skole/hjem samarbejde

Princip for skole/hjem samarbejde på Nørrebro Park Skole og KKFO 

Arbejdet med barnets faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling er en fælles opgave for forældre, skole og KKFO. 

I dette princip uddybes det, hvilke rammer og gensidige forventninger, der understøtter et godt samarbejde mellem skole, KKFO og hjemmet og dermed børn der trives både fagligt og socialt. 

Nørrebro Park Skole og KKFO har en anerkendende tilgang til børn og forældre. Forældrene kan med deres viden og engagement bidrage positivt til det helhedsorienterede arbejde – både i forhold til det enkelte barn, hele børnegrupper og skolens udvikling generelt. Vi er opmærksomme på, at forældre er forskellige og har forskellige forudsætninger og behov i skole/hjem samarbejdet. 

Mål for skole/hjem samarbejdet: 

Skole/hjem samarbejdet på Nørrebro Park Skole og KKFO har som formål at fremme et positivt samarbejde mellem pædagogisk personale, forældre og børn. Dette sker ved hjælp af en åben, konstruktiv og regelmæssig dialog, så skolen kan være den ramme om barnets skolegang, der giver glade og trygge børn med lærelyst, kreativitet og virketrang. 

På Nørrebro Park Skole og KKFO sker den skriftlige kommunikation mellem skole og hjem via AULA. Den skriftlige kommunikation kan ikke erstatte den mundtlige dialog omkring det enkelte barn, men den kan forberede og indlede dialog samt give mulighed for at forældrene kan følge med i deres børns skolegang. 

Forventninger til samarbejde i skolen som helhed: 

Skolebestyrelsens samarbejde med skolens ledelse tager sit udgangspunkt i 10 bestyrelsesmøder, som afholdes i løbet af et skoleår. Dagsordner og referater fra bestyrelsesmøder offentliggøres på skolens hjemmeside. 

Skolebestyrelsen og ledelsens kontakt til hele forældrekredsen sker i form af: 

  • Et til to årlige kontaktforældremøder, hvor skolebestyrelsen er vært 
  • skriftlig information via AULA 

Ved første forældremøde vælges der for hver klasse: 

  • to kontaktforældre 
  • mindst to trivselsforældre. 

Kontaktforældrenes rolle er at være bindeled mellem skolebestyrelsen, skolens ledelse og den enkelte klasse. 

Trivselsforældrenes rolle er tage initiativer til sociale arrangementer, som kan være med til at fremme trivsel i klassen. Læs mere i ”Intro til Kontakt- og trivselsforældrerollen på NPS” 

Forventninger til samarbejdet i den enkelte klasse: 

  • Alle lærere og pædagoger i det enkelte årgangsteam indgår i skole/hjem-samarbejdet 
  • I hver klasse er der mindst én kontaktlærer/klasselærer, som udgør den primære og tætte kontakt i skole/hjem-samarbejdet. 
  • Årgangsteamet informerer regelmæssigt forældrene om undervisnings- og trivselsaktiviteter. Dette sker via skemaer og beskeder i AULA og/eller via ugeplaner og årsplaner i meebook. 

Årgangsteamet afholder to årlige forældremøder: 

  • Første forældremøde afholdes senest medio september og skal indeholde: 
  • Info fra medlem af skolebestyrelsen, herunder samarbejdet med kontaktforældre 
  • Fokuspunkter i arbejdet med elevernes trivsel 
  • Valg af kontakt- og trivselsforældre 
  • Med udgangspunkt i skolens trivselsregler, samt skolens princip for brug af mobiltelefon (se Trivselsregler og princip for brug af mobiltelefon på skolens hjemmeside), skal der udarbejdes lokale regler for trivsel og brug af mobiltelefon på klassen/årgangen. 
  • Forældremøder planlægges og aftales i samarbejde med kontaktforældre og kan afholdes som temaaften. 

Årgangsteamet indkalder til to årlige skole/hjem samtaler, hvoraf minimum ét skal afholdes fysisk: 

  • Skole/hjem-samtalerne skal tage afsæt i barnets aktuelle faglige- og sociale standpunkt, mhp. at samarbejde om barnets videre udvikling. 
  • Skole/hjem-samtalerne skal tilrettelægges så barnet bliver hørt, og dermed har mulighed for at bidrage til indholdet i samtalen og egen videre udvikling. 
  • Hvis ikke forældre har mulighed for at deltage til skole/hjem samtale på det foreslåede/tilbudte tidspunkt, har de ret til at få tilbudt skole/hjem samtale på et tidspunkt, hvor de har mulighed for at deltage. 

Forventninger til samarbejdet omkring det enkelte barn: 

  • Løbende at holde sig ajour på beskeder sendt via AULA. 
  • Gensidig informationspligt overfor hinanden i tilfælde af mistrivsel eller konfliktprægede forløb omkring et barn eller en gruppe af børn. 
  • Aktiv deltagelse i forældremøder og skole/hjem-samtaler, samt deltagelse i trivselsarrangementer efter hvad der er muligt. 
  • Møde til tiden, hvad enten det drejer sig om undervisning, møder eller arrangementer. 
    • Hvis et barn ikke møder ind til undervisningen, uden forudgående besked fra hjemmet til årgangsteamet, vil forældre blive informeret om manglende/for sent fremmøde via en sms sendt til det/de mobilnumre forældre har indskrevet på AULA. Hvis man som forældre ikke ønsker at modtage en sådan sms, skal man aktivt framelde sig denne service via skolens kontor. 

Godkendt på skolebestyrelsesmøde 23. november 2022