Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Børnemiljøvurdering 2018

Fritidshjem

Fritidshjem ved Nørrebro Park Skole

Samlet data fra M - 3. Klassetrin.

Data samlet i juni måned 2018.

Data fra instituitonens to afdelinger:

Jagtvej og Skodsborggade

 

Vurder på en skala fra 1-5, hvor 1 er det bedste

 

Indgangsareal/Garderobe

Barnets oplevelse af rummer
1 2 3 4 5
    X    

Eks: "Her er rart at være" og privatliv.

Børnene opholder sig her
1 2 3 4 5
  X      
Børnehøjde - børnene kan selv nå de ting de skal bruge
1 2 3 4 5
X        
Indretning
1 2 3 4 5
    X    

Eks: Møblering og funktion. Alidighed.

Farver og udsmykning
1 2 3 4 5
      X  

Eks. Forskellige overflader og senseindtryk.

Pladsforhold
1 2 3 4 5
    X    

Eks. pladsen er udnyttet hensigtsmæsigt.

Lys
1 2 3 4 5
  X      
Støj/akustik
1 2 3 4 5
    x    
Rengøring/hygiejne
1 2 3 4 5
  X      

Se litteraturliste: Øget fokus på børnemiljø, Sundhedsstyrelsen.

Indeklima
1 2 3 4 5
  X      

Eks: luften i lokalet er god.

Sikkerhed og vedligeholdelse
1 2 3 4 5
  X      
Temperatur
1 2 3 4 5
  X      

Eks. Lokalet har den rette temperatur.

Helhedsindtryk
1 2 3 4 5
    X    

 

Lav kort opsamling af rummet - brug opsamling 1

Det er en generel udfordring mht. pladsen i garderoberne. Pladsen er for trang. Det giver rod og det er svært at finde sine ting. Dog er der arbejdet på dette gennem juli og august måned. Der er på begge afdelinger ryddet massivt op og gjort klar ved garderoberne. 

 

Børnenes rum

Rummets navn: Generelt alle rum, på begge afdelinger.

Rummets funktion: Funktionsrum

Barnets oplevelse af rummet
1 2 3 4 5
  X      

Eks: "Her er rart at være".

Børnene opholder sig her
1 2 3 4 5
    X    

 

Børnehøjde
1 2 3 4 5
X        

Eks: Børnene kan selv nå legetøjet.

Mulighed for fysisk udfoldelse
1 2 3 4 5
  X      

Eks: Sidde, stå, ligge, boltre sig.

Indretning
1 2 3 4 5
      X  

Eks: Møblering og funktion. Mulighed for ro til højtlæsning og lektielæsning.

Farver og udsmykning
1 2 3 4 5
      X  

Eks: Forskellige overflader og sanseindtryk.

Pladsforhold
1 2 3 4 5
  X      

Eks: Pladsen er udnyttet hensigtsmæssigt.

Lys
1 2 3 4 5
X        

 

Støj/akustik
1 2 3 4 5
      X  

 

Rengøring/hygiejne
1 2 3 4 5
    X    

Se litteraturliste: Øget fokus på børnemiljø, Sundhedsstyrelsen.

Temperatur/indeklima
1 2 3 4 5
    X    

Eks: Luften i lokalet er god. Der er den rette temperatur.

Sikkerhed og vedligeholdelse
1 2 3 4 5
  X      
Helhedsindtryk
1 2 3 4 5
  X      

 

Lav kort opsamling af rummet - brug opsamling 1

Rummene får en generel høj score. Der er ryddet op - og smidt ud af inventar og materialer, for at give bedre fysisk plads i funktionsrummene. På begge afdelinger.

Der bliver arbejdet videre på rummenes udsmykning i form af plakater/billeder og i mindre omfang planter.

Møbler er placeret ud fra støjreducering og hvordan pladsforholdene bedst bliver udnyttet . også i form af ophold/bevægelse i hvert funktionsrum.

Temperatur/indeklima: Vi har en øget opmærksomhed på udluftning. Især udluftning, hvor det ikke generer gennemtræk. Indeklimaet forventes forbedret efter en effektiv oprydning/omrokering af møbler/inventar.

Toiletter

Barnets oplevelse af rummet
1 2 3 4 5
      X  

Eks: "Her er rart at være".

Børnene opholder sig her
1 2 3 4 5
  X      

 

Børnehøjde
1 2 3 4 5
X        

Eks: Toiletter og håndvaske er i børnehøjde og der er det rette antal?

 

Indretning
1 2 3 4 5
X        

Eks: Møblering og funktion. Sikre læring og udvikling.

Farver og udsmykning
1 2 3 4 5
    X    

 

Pladsforhold
1 2 3 4 5
X        

Eks: Pladsen er udnyttet hensigtsmæssigt.

Lys
1 2 3 4 5
  X      

 

Støj/akustik
1 2 3 4 5
  X      

 

Rengøring/hygiejne
1 2 3 4 5
      X  

Se litteraturliste: Øget fokus på børnemiljø, Sundhedsstyrelsen.

Udluftning/ventilation
1 2 3 4 5
        X

Eks: Luften i lokalet er god.

Temperatur
1 2 3 4 5
  X      

Eks: Lokalet har den rette temperatur.

Sikkerhed og vedligeholdelse
1 2 3 4 5
  X      
Helhedsindtryk
1 2 3 4 5
  X      
  • Rengøring/hygiejne: Skal vi fortsat være opmærksomme på, selvom dette er blevet optimeret gennem det sidste års tid.
  • Udluftning/ventilatino: Automatisk ventilation på Jagtvej afd., der er et anlæg tilsluttet skolen udluftning (samme bygning). Udluftningen er blevet indstillet af flere omgange. Udluftning på Skodsborggade er gennem ventilationskanaler, der er åbent for døgnet rundt. Desuden ligger toiletterne her i forbindelse med et funktionsrum, hvor der er naturlig udluftning (vinduer).
  • Mulighed for ophold/indretning/farver og udsmykning: har en høj score.

 

Børnekøkken

 

Barnets oplevelse af rummet
1 2 3 4 5
  X      

Eks: "Her er rart at være".

Børnene opholder sig her
1 2 3 4 5
  X      

Eks: Mulighed for at børnene kan inddrages i køkkenaktiviteter.

Børnehøjde
1 2 3 4 5
X        

Eks: Børnene kan selv nå tallerkner og kopper.

Indretning
1 2 3 4 5
X        

Eks: Møblering og funktion. Sikre læring og udvikling. Ergonomiske møbler.

Farver og udsmykning
1 2 3 4 5
  X      

Eks: forskellige overflader og sanseindtryk.

Pladsforhold
1 2 3 4 5
    X    

 

Lys

1 2 3 4 5
X        

 

Støj
1 2 3 4 5
    X    

 

Rengøring/hygiejne
1 2 3 4 5
  X      

Se litteraturliste: Øget fokus på børnemiljø, Sundhedsstyrelsen.

Udluftning
1 2 3 4 5
  X      

Eks: Luften i lokalet er god.

Temperatur
1 2 3 4 5
  X      

Eks: Lokalet har den rette temperatur.

Sikkerhed og vedligeholdelse
1 2 3 4 5
X        
Helhedsindtryk
1 2 3 4 5
X        

 

Lav kort opsamling af rummet - brug opsamling 1

Vore Køkkener får en høj score:

Køkkenet på Jagtvej afd. har gode pladsforhold og er i et køkken/alrum.

Vi har flyttet køkkenet på Skodsborggade afd. - så det ligger i forlængelse af en tilstødende cafe. Dette har givet en mere naturlig bevægelighed til og fra køkkenet. 

Udeleg

Rummets navn: Afd. Jagtvej: Skolegård/boldbaner. Afd. Skodsborggade: Gårdareal/legeplads. Boldbaner indenfor ca. 150 eter.

Rummets funktion: Begge udearealer/frirum

Barnets oplevelse af rummet
1 2 3 4 5
X        

Eks: "Her er rart at være".

Mulighed for krop og bevægelse
1 2 3 4 5
  X      

Eks: Fri udfoldelse, stilleleg, grov motorisk

Indretning
1 2 3 4 5
  X      

Eks: Udvikling gennem udforskning og eksperimentering, fordybelse, gemme sig. Grønne omgivlser.

Farver og udsmykning
1 2 3 4 5
  X      

Eks: forskellige overflader og sanseindtryk.

Pladsforhold
1 2 3 4 5
  X      

Eks: Legeplads.

Lys

1 2 3 4 5
X        

Eks: beplantning, kunstigt lys

Støj
1 2 3 4 5
    X    

 

Rengøring/hygiejne
1 2 3 4 5
    X    

Se litteraturliste: Øget fokus på børnemiljø, Sundhedsstyrelsen.

 

Sikkerhed og vedligeholdelse
1 2 3 4 5
    X    

Eks. Trafiksikkerhed i nærmiljøet til og fra fritidshjem.

Helhedsindtryk
1 2 3 4 5
X        

 

Lav kort opsamling af rummet brug opsamling 1

For begge afdelingers vedkommende: der er brug af hhv. skolegård/gårdareal med klatrestativer og mulighed for bevægelse (løb).

Jagtvej afd.: Store boldbaner og grønt område i forlængelse af skolegård.

Skodsborggade afd.: Gårdareal med klatrestativer. Boldbaner/grønne områder er i gåafstand på ca. 150 meters mellemrum. 

 

Opsamling 1 - Opsamling af det enkelte rum

Skriv rummets navn

Det kan være svært at konkludere på rummet ud fra talværdier. I bedes derfor kort beskrive rummet med ord.

En god måde kan være at skrive tre dele, der var godt (kategori 1 og 2), middel(kategori 3) og dårlig (kategori 4 og 5).

For alle funktionsrummene (både inde - og uderum) er det kategori 2, der får flest score.

Det gælder: 

  •  Gode pladsforhold.
  •  Muligheder for udfoldelse.
  •  Temperatur (indendørs).
  •  Børnehøjde.
  •  Indretning.   
  • Det der generelt skal være en fortsat fokus på:
  •  Mulighed for at søge ro. (skal der indrettes flere funktionsrum til ro - at kunne trække sig).
  •  Støj. Til trods for øget fokus på hvordan møbler og andet inventar er opstillet, er det en fortsat fokus.
  • Farver og udsmykning: Der er nymalet på Skodsborggade afdeling og sommer 2017. Der arbejdes med indkøb/opsætning af ekstra plakater/billeder.

 

Konklusioner på hele Børnemiljøvurderingen

Det kan være svært at konkludere på børnemiljøet ud fra talværdier. I bedes derfor kort beskrive jeres skema med ord.

En god måde kan være at skrive tre dele, der var godt (kategori 1 og 2), middel (kategori 3) og dårligt (kategori 4 og 5):

Sammenfattet ligger scoren i kategori 1 og 2 højt for hele institutionen.

  • Støj: Omkring middel, dog fortsat generel opmærksomhed/udvikling af støjdæmpning.
  • Rengøring/hygiejne: Omkring middel. Rengøringen er optimeret kraftigt gennem de sidste to år. Dog får toiletterne en kategori 4, der gør at vi personale har øget fokus på daglig brug/udluftning.
  • Pladsforhold/udfoldelsesmuligheder/indretning: En høj score - kategori 1 og 2. Der er gennem tre år arbejdet på optimal pladsudnyttelse af hvert funktionsrum. Især har en gennemgribende oprydning/udsmidning af nedslidt materiale denne juli/august gjort et fremskridt for begge afdelinger. Indretning er stadig i proces med fokus på støj og pladsforhold.
  • Temperatur: Kategori 2. Med øget opmærksomhed på at undgå træk. 
  • Helhedsindtryk: I kategori 1. Institutionen har været gennem en sammenlægning (august 2016) og gennemgribende oprydning/istandsættelse/totalrengøring (2017) og omrokering af funktionsrum,/oprydning/udsmidning (2018). Dette udgør en noget gennemgribende treårig proces, der har resulteret i denne høje score på helhedsindtryk.

 

Samlet handlingsplan

En hjælp til at skrive en handlingsplan kan være de fire HV ord: hvad, hvordan, hvornår og hvem. Dette kan fx struktureres handlingsplanen således: 1) ønskelige/krævede forbedringer a) akutte tiltag, b) langsigtede tiltag, 3) hvornår og hvordan følger vi op, 4) ansvarlig for påkrævede ændringer. 

- Indretning/pladsforhold:

1) Oprydning/udbedring af funktionsrum/garderober. a) Akutte tiltag.

2) Opfølgning: Alle personaler bærer et pædagogisk ansvar for brug af materialer/vedligeholdelse.

3) Gennem inddragelse af børnene pædagogisk og ansvar/gøren brug af materialer. Sikkerhed: Holde sikkerhedsforanstaltninger i højsædet gennem kontinuerlig opmærksomhed og gennem emner på p-møder.

4)Trio/ samlet personalegruppe.

 

Opfølgning (evt. efter 1. år)

Hvordan gik det med de tiltag vi satte i værk? Det er muligt her at bruge samme metode som tidligere med udfyldelse af skemaerne.