Bestyrelsesmøde 16. maj 2019

Dagsorden NPS bestyrelsesmøde 16.05.2019 kl. 18.30 – 19.30

Sted: Personaleværelset på Nørrebro Park Skole.

B = beslutning             O = orientering            D = drøftelse

Punkter

Motivering

Til stede

Forældre:

Thomas Høg Nørager, 3a,6d, formand

Kristine Groth Kirkensgaard, 3c,7c, næstformand

Maria Jahns Skaaning, 4c

Thor Svendsen,3a, 5b

Luise Thellesen, 3b

Kirstine West Larsen, 3a

Elever:

Lars Andersen Wick 8A (elevrådsformand)

Gustav Elkjær 6.B? (næstformand)

Personale:

Claus Jakobsen, lærerrepr.

Marie Kaas-Larsen, lærerrepr.

Ledelse:

Henrik Wilhelmsen, sekretær

Helle Jørgensen, referent

Fraværende:

Janne Sønnichsen,1b, 3b, sup.

Thomas Berg Nielsen, dirigent

2 min. B

Thor blev valgt.

2. Godkendelse af dagsorden

3 min B

Godkendt. Punkt 13 og 14 ændres til nummer 11 og 12.

3. Godkendelse af referat

0 min

Godkendt via mail.

4. Meddelelser

• Formanden
  • Elevrepræsentanterne
  • Medarbejderrepræsentanterne
  • Ledelsen
  • Andre

Formanden:

Årsberetningen fra skolebestyrelsen er på vej.

Thor har været til dialogmøde på rådhuset. Et af læringspunkterne var, at der skal være fokus på de 20% svageste elever og at forventninger betyder noget. Vi tager nationale test op på et kommende møde.

Forældrerepr. var repræsenteret ved ansættelsessamtaler i maj og vil også gerne være med fremover.

Medarbejderrepr.:

Medarbejderne er i gang med at se på trivselsundersøgelsen. Fagfordelingen er i fuld gang. Der har været en demonstration ”Skrot budgetloven”. Vi har haft besøg af skolefolk fra Korea.

Ledelsen: sendes skriftligt efter mødet sammen med økonomiinfo:

• Sammenlægning på 2. årgang - opfølgning
  • Om kortere skoledage
  • Ansættelser
  • Afgangsprøver

Den pædagogiske ledelse skal på uddannelse tre dage i næste uge.

5. Bankoaften og emneuge (udgår hvis eleverne ikke kommer)

Opfølgning på initiativer fra elevrådet.

5 min O

Eleverne opdaterer bestyrelsen om deres arbejde og fortæller, hvilken hjælp de har brug for.

Bilag: Intet

Datoen er blevet udskudt til torsdag den 20.6. Der er samlet ind til donationer til præmier. Planlægningen fortsætter.

Bestyrelsens bod tages op som punkt på næste møde.

6. Elevtoiletter v. Elevrådet

Bilag: Intet

Elevrådets toiletgruppe er i gang med følgende: flue på indersiden af toilettet, konkurrence hvor toiletterne tjekkes og man får point og en præmie til max 1000,-. Det drøftes også at adskille klasserne i brugen af toiletterne for at løse problemet.

Elevrådet håber på at være klar med indsatsen efter sommerferien.

7. Ønske om KKFO

15 min

Skolens ledelse og klyngeleder for fritidshjemmet ønsker at ansøge BR om at omlægge Parkfritten fra kommunalt fritidshjem til at overgå til at være KKFO under Nørrebro Park Skole.

Bestyrelsen drøfter fordele og ulemper ved en sådan overgang og beslutter, om den vil bakke op om en omlægning af Parkfritten til KKFO.

Bilag: Begrundelse fra skolen for Parkfrittens overgang til KKFO

Der skal være en positiv tilkendegivelse fra forældre og personale på både skolen og fritidshjemmet.

Den største ændring vil blive at fritidshjemmet får en ny øverste leder, nemlig skolelederen isf. klyngelederen. Samarbejdet, kommunikationen og aftaler bliver bedre og en fælles tolkning for alle.

Bestyrelsen tilslutter sig forslaget om en KKFO, men spørger lige kontaktforældrene og besluttes endeligt på næste møde.

8.  Kortere skoledag for indskolingen

10 min D

Folketinget har besluttet, at skoledagene for 0. – 3. klasse skal forkortes med 90 timer om året (2 timer og 15 min pr. uge) fra 1200 til 1110 timer.

Skolebestyrelsen høres om de muligheder for en udmøntning af den kortere skoledag vi har.

Bilag:

Lov om ændring af folkeskoleloven. Det ugentlige timetal er nævn i §3.

UVM’s hjemmeside om justeringerne

Skolen drøfter i øjeblikket hvordan det skal udmøntes.

Ledelsen har et oplæg med tre forslag som skal drøftes med fritidshjemmet og med skolen. Forslagene sendes i høring.

9. Lejrskole i 8. klasse

10 min D

På grund af besvær med booking af lejrskole til næste år, ønsker kommende 8. klasse at tage på lejrskole fra en søndag til en torsdag.

Bestyrelsen høres om deres holdning til at omlægge en skoledag fra en fredag til en søndag, så eleverne har fri om fredagen efter lejrskolen.

Bilag:

Intet

Bestyrelsen tilslutter sig forslaget.

10. Økonomi - opfølgning

5 min D

Opfølgning på skolens økonomi.

Henrik og Helle sender på forhånd en orientering.

Bestyrelsen har mulighed for at drøfte og kommentere.

Bilag: Eftersendes

Henrik sender skriftlig info.

11. Evt.

5 min

Evt. punkter meddeles ved mødets begyndelse.

Sammenlægning er foregået på 2. årgang og forestår på 6. årgang.

Bestyrelsen beslutter at revidere princippet for sammenlægning i det nye skoleår.

Ledelsen har fraveget det nuværende princip fordi det ikke er tidssvarende.

Bestyrelsen udtrykker bekymring og stiller spørgsmålstegn ved at visse dele af det nuværende princip for klassesammenlægninger ikke er blevet fulgt, omend dele af princippet ikke synes tidssvarende, i al den stund at et nyt og tidssvarende princip endnu ikke foreligger. Skal dele af et princip fraviges opfordrer bestyrelsen til en ekstra omhyggelig og åben kommunikation og høringsperiode med alle involverede parter.

12. Lukkede punkter

5 min