Retningslinjer for vikardækning på Nørrebro Park Skole.
Nedenstående retningslinjer på Nørrebro Park Skole skal sikre at eleverne modtager faglig kvalificeret undervisning når klassens faste lærer er fraværende (se bilag 1)
Ved en lærers kendte fravær, så som 6. ferieuge, feriefridage, mødevirksomhed i undervisningstiden, kurser mm., vil elevernes undervisning som udgangspunkt blive varetaget af en anden lærer fra årgangsteamet. Der kan dog opstå situationer hvor årgangsteamet ikke selv kan dække en lærers kendte fravær. I sådanne tilfælde vil undervisningen blive varetaget af en vikar ansat på Nørrebro Park Skole.
Der er to typer vikarer på Nørrebro Park Skole – der er ”tilkaldevikarer” og der er ”fastansatte vikarer”
- En tilkaldevikar er en vikar der bliver ringet til om morgenen, når en lærer har sygemeldt sig.
- En fastansat vikar er en vikar som har faste ugentlige timer i en eller flere klasser. En fastansat vikar er fastansat i en tidsbegrænset stilling for en lærer som har et længerevarende fravær. En fastansat vikar er ofte startet som tilkaldevikar og har i det forløb vist sig i stand til at varetage en længerevarende undervisningsopgave, som lever op til skolens krav til faglighed og stabilitet. En fastansat vikar indgår i årgangsteamet og planlægger undervisningen og opgaver i tilknytning til undervisningen sammen med årgangens øvrige lærere.
Hvornår vikardækkes undervisningen:
Fra Børnehaveklasse til og med årgang 6:
Der vikardækkes alle timer.
For det tilfælde hvor der ikke er tilkaldevikarer nok til rådighed, vikardækkes klassen med en ansat fra klasser, hvor der er ”to voksne” i klassen. For det tilfælde hvor der heller ikke kan vikardækkes med en ansat fra en klasse med ”to voksne”, vikardækkes der med ”nabotilsyn”, med hvilket der menes at en lærer fører tilsyn i egen og i naboklassen.
Fra 7. årgang til og med 9. årgang:
Der vikardækkes som udgangspunkt i alle timer.
For det tilfælde hvor der ikke er tilkaldevikarer nok til rådighed, vikardækkes klassen med en ansat fra klasser, hvor der er ”to voksne” i klassen. For det tilfælde hvor der heller ikke kan vikardækkes med en ansat fra en klasse med ”to voksne”, kan eleverne sidde alene i mellemtimer, med en besked om hvad de skal arbejde med og hvor de finder en lærer hvis der opstår situationer hvor der er brug for en lærer. I ”ydertimer” (timer hvor eleverne møder ind eller timer hvor eleverne efterfølgende har fri) kan eleverne sendes hjem.
Generelt:
- Hvis der ikke er en voksen i klassen ved undervisningens start, skal man kontakte skolens kontor. Ved første time, skal der være en voksen i klassen fra kl. 07:50
- Ved kendt længerevarende fravær fx orlov eller periodisk nedsat tid skal det tilstræbes at undervisningen fra begyndelsen af perioden varetages af en fast vikar.
- Ved akut opstået fravær, der udvikler sig til længerevarende fravær, indsættes der hurtigst muligt en fast vikar.
- Ledelsen skal have en fast systematik for at monitorere mængden af vikartimer i de enkelte klasser. Ledelsen skal herved sikre sig, at klasserne får den undervisning de jf. folkeskoleloven er berettiget til, og at de lærer det, de skal jf. fælles mål. Ledelsen skal i disse tilfælde have en skærpet opmærksomhed på, at vikarerne laver faglige aktiviteter med eleverne på alle klassetrin. Sparring mellem vikar og en linjefagslærer fra årgangsteamet er obligatorisk.
- Hvis monitoreringen viser, at nogle klasser er særlig ramt af vikardækning, skal der arbejdes på at finde nogle løsninger/foranstaltninger, der sikrer, at eleverne påvirkes mindst muligt af deres lærers/læreres fravær og får noget stabilitet.
- Hvis klasser har manglet faglig kompetent undervisning, fordi undervisningen har været aflyst eller er blevet brugt uhensigtsmæssigt, skal de faglige vejledere sikre sig, at klassen ikke er kommet bagud fagligt og evt. sparre med lærer/vikarer om, hvor der kan være behov for at sætte ind i undervisningen generelt eller ift. specifikke elever.
- Ledelsen skal ved gennemgang af vikarernes opfølgning i Docendo føre justits med, at vikarerne altid arbejder med noget fagligt.
- Alle lærere skal have samlet undervisningsmateriale, som kan bruges til at gennemføre lektioner med et fagligt indhold ved akut sygdom, hvor læreren ikke har mulighed for at indskrive besked til vikaren i Docendo.
Prioritering af vikardækning:
Hvis der opstår situationer hvor der ikke kan vikardækkes i alle klasser, er prioriteringen ”nedefra og op”. Med dette menes der at de vikarer der er til rådighed først og fremmest, varetager undervisningen i børnehaveklasserne, dernæst 1. klasserne osv.
Så vidt det er muligt, bruges den samme vikar i klasserne ved en lærers fravær.
Vikarernes erfaringer og uddannelse:
PÅ Nørrebro Park Skole ønsker vi vikarer med faglige kvalifikationer og en god relationskompetence.
Når det er muligt for skolen, ansættes lærerstuderende eller personer med undervisningserfaring. Ved ansættelse bliver vikaren sat grundigt ind i skolens ”vikarfolder”, som indeholder skolens forventninger til vikaren, samt skolens regler og værdier.
Vikaren vil løbende modtage sparring og tilbagemelding fra en afdelingsleder og vikaren vil blive tilbudt kurser når der er udvist mødestabilitet og engagement i opgaveløsningen.
Godkendt i skolebestyrelsen d. 24. marts 2025.
Bilag 1:
Til Vikaren:
Du finder information fra læreren i Docendo. Du finder timen og derefter er informationen at finde under ”Vikarnote”. Der er også her du opdaterer vikarnoten med en status fra timen - Hvor langt er børnene nået med det pågældende materiale og en generel status på timen og muligvis en notits omkring særligt udvalgte elever – både hvis noget er gået godt eller har været udfordrende.
I hver enkelt årgang/klasse, er der et regelsæt, som er skabt for at skabe klarhed og ro til gennemførelse af undervisningen i den enkelte klasse. Det er vigtigt, at vi alle, vikarer som lærere, følger regelsættet så godt som det er os muligt for at sikre klassens trivsel.
Det betyder:
- Klassen skal altid arbejde med noget fagligt - Skulle der ikke ligge en plan fra læreren, så ta’ gerne fat i noget af dit eget materiale eller spørg en af de øvrige lærere til råds om der er noget andet materiale som børnene kan arbejde med. Tjek evt. en af skolens undervisningsportaler for vikarmateriale.
- Hvis ovenstående forekommer umuligt eller en anden lærer ikke er til at træffe, så start da en anden aktivitet, hvor hele klassen aktivt kan deltage. Det kunne være at ta’ dem med udenfor, lave en quiz eller andet lignende. Undgå passive aktiviteter, så som f.eks. hyggetid eller skærm (se film, spille iPad/Computer mm.)
- Film må kun ses, hvis der er noget den fraværende lærer har bedt dig om at sætte på.
- Der kan være behov for pauser, når man underviser klassen - Her bør du prioritere aktive pauser, hvor man får klassen op og i gang med en nem og ligetil leg. Det kan også være en mentalt stimulerende øvelse. Undgå at pauserne bliver for elevstyret. Når behovet for en pause melder sig, er det uagtet om den er lærer- eller elevstyret vigtigt, at den bliver holdt indenfor i klassen eller helt udenfor og nede i skolegården - Ingen rend på gangen, længere besøg på toilettet eller forstyrrelser på andre fællesområder. Vær opmærksom på at der er tilsyn, så undgå at splitte klassen.
- Sæt tydelige grænser for klassen du er sammen med. Oplever du at klassen eller eleven ikke responderer godt på dine grænser, ta’ da fat i en lærer i en af naboklasserne og/eller noter det i vikarnoten, så den respektive lærer kan ta’ sig af det, når de er tilbagevendt fra fraværet. Oplever du at elever fortæller dig, at visse regler ikke gælder, eller at de har særlige aftaler, er det altid validt at fortælle dem, at du ikke kender til den regel og derfor må melde dem et nej. Oplever du, at det drejer sig om noget vigtigt, eller fornemmer på anden vis at eleven er velmenende, kan du tage fat i en nabolærer for at blive vejledt.
- Skab en situation du kan overskue. Undgå at eleverne får lov til at sætte sig alt for mange steder eller arbejder med noget du kan se, ikke gør noget godt for dem. Generelt, så sørg for at du har en idé om hvad eleverne foretager sig og hvor de er henne - Husk: Du behøver ikke at sige ja. Vi anbefaler, at alle vikarer holder klassen samlet i klassen og sidder på deres faste pladser. Der hænger en liste over pladserne på opslagstavlen ved smartboardet i klassen.
- Telefoner samles ind i starten af timen og sættes i lokalet for enden ad gangen. Der kan være elever der er undtaget fra at aflevere deres mobil – hvis en elev siger det, så lad eleven beholde sin mobil og skriv det ned i vikarnoten til læreren.
I klassen kan der være ophængt en liste af elever, du bør være særligt opmærksomme på. Det kan være elever der har særlige behov i undervisningen. De særlige behov bør fremgå af listen – det kan være at de godt må sidde for sig selv i et anden lokale, eller at de gerne må bruge ”hørebøffer” mens de laver opgaver. Du er altid velkommen til at spørge en nabolærer, skulle du have en undren til nogle af disse elever.
Inspiration
Oplever du, at det er svært at bygge et repertoire af ”panik-undervisning” op, så er der her en venlig liste til forskellige inspirationskilder for undervisning i Dansk og Matematik - De har alle det tilfælles, at det er lige til at gå til og ikke kræver meget forberedelse.
Eleverne kan næppe få for meget af disse fag, så det er derfor også okay, hvis man f.eks. ikke har noget engelsk ved hånden, når man vikarierer i engelsk at gribe fat i nogle af disse for ”bare at lave et eller andet med klassen”.
Dansk:
Campstavning - Alineas onlineportal for små mundrette danskopgaver. Hver opmærksom på at du kan skifte klassetrin oppe i højre hjørne. Hvert forløb har både en ”lær” og en ”træn” sektion. Der er også gode videoer til forklaring og hjælp til eleverne
Skrivevejen er en fysisk bog med diverse danskopgaver i. Hver elev har deres eget opgavehæfte som ligger i klassen. Kig gerne i den og snup et kapitel du kan se, at børnene ikke har arbejdet med endnu - Husk at melde tilbage til læreren hvad du har givet dem.
Månedens Hit på Alinea Dansk Portalen har en tekst der skifter hver måned, som kan være fed at arbejde med. Den kan med fordel printes ud forinden, så børnene kan få den fysisk.
Matematik:
Gyldendal & Alinea Fagportal. Skolen abonnerer på begge disse fagportaler, der kan du med fordel få inspiration til mindre øvelser. Gyldendal har en sektion der hedder ”Regn Løs”, hvor du kan finde en masse små opgaver. De kan også printes, så du undgår at børnene arbejder på computer (Selvsagt, det kan være voldsomt forstyrrende for eleverne at arbejde på computeren).
CampMat - Alineas online opgavebank. Har ligesom med Campstavning et vel af opgaver du kan give eleverne for. Hver opmærksom på spørgsmålstegnet oppe i højre hjørne af opgaverne. Der kan eleverne hente hjælpemidler som f.eks. en gangetabel eller lignende.
Generelt:
Skolen har i de fleste tilfælde adgang til fagportalerne fra Gyldendal og/eller Alinea i et fag. Har du en særlig flair for Kristendom eller Naturfag (Eller andet), så står det dig selvfølgelig frit for også at udforske de andre portaler for idéer. Hver opmærksom på, at de fleste portaler har både længere forløb men også små aktiviteter og opgaver, hvoraf det sidste måske er mere givende eller oplagt til en uforberedt vikartime. Der er typisk også en bank af forskellige tekster, som kan printes ud til børnene
Hvis du har en god idé selv, kan du med fordel drage nytte af skoletube som er en onlinebank af forskellige programmer, som børnene kan bruge til at løse opgaver med. Der er alt fra video- og lydredigering, til tegneserie apps, padlets, bookcreator eller de mere nørdede ting som CodingLab eller Studiesites.