Rengøring og hygiejne

For at sikre god håndhygiejne skal børn, pædagogisk personale og besøgende vaske hænder eller anvende hånddesinfektion bl.a. ved ankomst og afgang, mellem forskellige opgaver og aktiviteter, før og efter spisning, efter host/nys i hænder eller engangslommetørklæde, eller når ansatte skifter mellem stuer/klasser mv.

Skolen stiller rigelige mængder af sæbe og hånddesinfektion til rådighed.

Skolen sikrer hyppig og grundig rengøring minimum en gang dagligt af kontaktflader i lokaler og situationer med mange besøgende. Kontaktpunkter kan for eksempel være håndtag, gelændere, kontakter, trykknapper, tastaturer, mus, bordkanter, legetøj, redskaber, vandhaner, toiletter, gulve og vægge i ”nå-højde” mv.

I langt de fleste tilfælde er vand og sæbe tilstrækkelig. Kun hvis der har været en smittet person, er afspritning nødvendig, der hvor den syge har opholdt sig af de ting, som vedkommende har rørt ved.